300 méternyi partfal és mintegy 1800 köbméternyi függőleges és vízszintes vasbetonszerkezet épült Mohácson, a közforgalmi kikötő intermodális csomóponttá alakítása során, mely 2021-ben kezdődött. A rendhagyó munkában a Meva szakértőinek, zsalu- és munkaállványainak, valamint a Dunának is szerep jutott.
300 méternyi partfal készült 5 méter magas vasbeton támfallal, út- és vasútépítés zajlik, valamint kettő, a hajók be- és kirakodására alkalmas kikötőállást is kialakítanak, a kiszolgálásukra pedig a 2,5 hektáros területen szabadtéri tárolók is létesülnek. Mindezek eredményeként a létesítmény a közúton, a vasúton és a vízen érkező szállítmányokat is tudja majd fogadni. A kivitelezés során nem csupán a résztvevők rugalmas együttműködésére volt szükség, de egy másik főszereplő, a Duna szeszélyeinek tiszteletben tartására is.
A meglévő infrastruktúra felújítása, áthelyezése és bővítése zajlott a közforgalmi kikötő átépítésének összetett projektjében, a Platina-Bau Zrt. irányításával. A vasbeton támfal és egyéb vasbeton szerkezetek építésére a CLC-Construct Kft. kapott megbízást, akinek a feladatai közé tartozik a kikötő 350 méter hosszú és 5,2 méter magas támfalrendszerének megépítése is. Ennek során a támfalat a keresztfalakkal egyszerre kellett zsaluzni és betonozni. A kivitelezés bonyolultságát és a felmerülő igényeket figyelembe véve a cég a Meva technológiáját választotta.
A cég főmérnöke, Gyulai Csongor a folyamatos és gördülékeny egyeztetést emelte ki. A támfal építésénél a zsaluzás minden egyes négyzetméterét külön kellett megtervezni, amihez kiváló alapot adott a két cég szakembereinek több nagy projekten kialakult, hagyományosan jó kapcsolata. A kivitelezés sikeréhez a szakember szerint emellett a jól működő zsalurendszerek, a megbízható betontechnológia és a kiváló minőségű zsaluleválasztó is szükséges volt.
„A szerkezetek egyszerűnek tűnhetnek, ám azok kivitelezését nehezítette tömegük, méretük és számuk. Pontos tervezést és kivitelezést követel meg a kikötői és a beépített bakok, az acélhágcsó-kizárások, a darualkatrészek, valamint a víz át- és elvezetések kialakítása. További kihívást jelentett, hogy a támfalrendszernél a már megépült résfalból kiálló tüskerendszer lekövetése megnehezíti a kivitelezést, és ezáltal a vasszerelés valamint a zsaluzás folyamatos finomhangolását tette szükségessé.” – mondta el a szakember, akinek véleménye szerint a munkát más Meva eszközök is hatékonyan segítették. Így pl. a víz felöli oldalon a KAB konzolokkal jól funkcionáló munkaszintet tudtak kialakítani. Ezt ugyan a Duna egyszer elárasztotta, ekkor a munkálatok természetesen leállították, mégis ennek alkalmazása komoly biztonságot adott az ott dolgozóknak.
Zsaluk és állványok az áradó Duna felett
A Duna felőli oldalon használt KAB függesztett munkaállvány gyakorlati és időmegtakarítást is jelentő előnyöket kínált. Ezek közé tartozik, hogy előregyártott összecsukható konzoljai, kihajtható korlátjai nem igényelnek helyszíni összeszerelést, így amikor a daru felemeli az állványt, ezek kinyílnak és automatikusan rögzülnek.
A megoldandó speciális feladatok között fontos megemlíteni a 6 dilatációból – és ezen belül egységenként további 7-9 ütemből – álló zsaluforgatást és az elhelyezendő kikötő bakok és hágcsók szerelvényeinek precíz pozícionálását.
A támfal vasbetonszerkezeténél az 5,2 m magas fal betonnyomásának ellensúlyozását és a szerelvényezés helyszíni kivitelezését a Meva műanyag zsaluhéjjal szerelt Mammut falzsalurendszere segítette. A Mammutot a Meva elsősorban ipari létesítményekhez ajánlja, mivel frissbetonnyomás-felvevő képessége révén nagy magasságig gyors betonozást tesz lehetővé. A kikötő támfalát ugyan nem kifejezetten magassága jellemezte, de kivitelezést befolyásoló természeti erők miatt a gyorsaság itt is létfontosságú volt.
Projektadatok:
- Fővállalkozó: Platina-Bau Zrt.
- Szerkezetépítés: CLC-Construct Kft.
- Foto: Meva