CCX-M™ alkalmazása újonnan épített vízelvezető rendszer mederburkolására

2023.06.08.

CCX-M vízelvezető mederburkolás

Az M31 autópályától induló és Gödöllő irányába futó, újonnan épített csapadékvízelvezető csatornarendszer erózióvédelmére Concrete Canvas® CCX-M™ (CCX-MAT™) GCCM*-et alkalmaztak a 2022 októberében megkezdett kivitelezésen.

Az M31 autópálya 7+610 kilométerszelvényében a Kis-Rákos-patak vízgyűjtő területe összesen 800 ha. A területen lehulló csapadékvízet eredetileg – közvetlen közeli befogadó hiányában – a szomszédos területekre, terepi mélyvonalakba, kőszóráson történő átvezetéssel, csillapított formában vezették el. Az évek során ez a műszaki megoldás elavult, az egyre több intenzív esőzés hatására a víz – jellemzően a közeli területeken – jelentős eróziós károkat okozott. Lakott ingatlanokat, mezőgazdasági területeket illetve sportrepülőteret is érintett a probléma.

A Kis-Rákos-patak rendezését követően a vízrendezés feladata volt a szükséges árokkorrekciókkal, átereszek, olaj- és hordalékfogók megépítésével a burkolt gödöllői levezetőmeder kialakítása.

Ennek részeként az M31 autópálya 7+610 kilométerszelvényétől 1757 fm hosszban vízzáró burkolattal ellátott, trapéz keresztszelvényű levezetőmeder épült, melynek befogadója a Kis-Rákos-patak. Az autópálya árokrendszerében összegyűlt csapadékvíz elvezetéséhez a jobb pálya talpárok esését a 7+610 – 8+350 kilométerszelvény között meg kellett fordítani, majd az árkot burkolni.

A tervdokumentációban és tenderspecifikációban előírt vízzáró, ASTM D8364 szabvány előírásait teljesítő betonpaplan specifikációkat a Concrete Canvas CC8™/CCT2™ terméke mellett a 2022-ben bevezetett CCX™ is teljesíti.

Az új CCX™ termék a CC8™/CCT2™ típushoz képest szélesebb tekercsméretű, nagyobb a gyártási termelékenysége. Mindezek segítették a gyorsabb kivitelezést, a hatékonyabb logisztikát, összességében a még költséghatékonyabb megvalósítást.

CCX-M vízelvezető mederburkolás-001
A meder tervspecifikáció szerinti kialakítása
CCX-M vízelvezető mederburkolás-001
CCX-M™ keresztirányú terítése
CCX-M vízelvezető mederburkolás-001
CCX-M™ méretre vágása kézi vágóeszközökkel, az átlapolt CCX-M™ rétegek kötése 100 mm-ként csavarozással
CCX-M vízelvezető mederburkolás-005
A szélek rögzítése cövekekkel a leterhelő árokban
CCX-M vízelvezető mederburkolás
CCX-M™ hidratálása locsolóautóból locsolócsővel
CCX-M vízelvezető mederburkolás-008
Az optimális kötés érdekében az alacsony hőmérséklet miatt fóliával takart, hidratált CCX-M™
CCX-M vízelvezető mederburkolás-007
Szilárdult CCX-M™

Az alacsony mederlejtés nagy pontosságú földmunkát igényelt, különösen a mederfenékben. A medret egyedi gyártású profilkanállal felszerelt földmunkagép szedte a tervezett méretnek megfelelően. A csatornaszegélyek mentén leterhelő árkokat ástak. A növényzet kivágásával, profilozással, a kiálló részek kitisztításával és az üregek betöltésével egyenletes, sima felületet készítettek elő. A szakaszok kezdő és záró végein minimum 300 mm mély, 300 mm széles leterhelő árkokat ástak.

A CCX-M™ nagytekercseket földmunkagéppel, hevederekkel megemelt, a tekercsek maghengerén átdugott letekercselést biztosító rúddal szállították a helyszínre. A helyszínen a megemelt tekercsből a meder fölött keresztirányban letekerték és kézi vágóeszközökkel leszabták a szelvénynek megfelelő méretű darabot. A levágott CCX-M™ csíkokat folyásiránynak megfelelően, az átlapolási jelölővonal szerint 100 mm átlapolással illesztették.

Kanyarokban, ívekben a csíkokat hosszanti irányban ferdén kettévágva trapéz alakú darabokat szabtak, a felső darabot helyén hagyva, az alsó csíkot 180 fokkal elforgatva terítették, így biztosítva a veszteségmentes felhasználást és a vágott szélek elfedését.

Az illesztett rétegeket a kék színű rögzítési jelölővonal mentén, 100 mm-es lyuktávolságban, süllyesztettfejű rozsdamentes acélcsavarokkal csavarozták össze. Az anyagveszteségek minimalizálása, a CCX-M™ tekercsek optimális felhasználása céljából a tekercsek ledarabolása után megmaradt végdarabokat is beépítették.

A darabokat 200 mm-es átlapolással illesztették, 2 sorban, cikk-cakk formában, 100 mm-kénti csavarozással rögzítették. Az alámosódás megakadályozására a széleket a leterhelő árkokba hajtva cövekekkel rögzítették, később az árkot földdel töltötték vissza.

A kezdő és záró végeket a keresztirányban kiszedett leterhelő árkokba hajtva cövekkel rögzítették, majd helyszíni betonnal zárták a terítéket.

A levezető meder M31 alatti ikeráteresztől kezdődő árokbefordítási szakaszon a CCX-M™ burkolatra energiatörő fogakat építettek. Az energiatörőket körbebetonozott, vasalattal a mederhez kötött betonlapokból, két réteg CCX-M™-el burkolva építették föl.

A CCX-M™ rétegeket a széleken 2 sorban, cikk-cakk irányban csavarkötéssel rögzítették a mederburkolathoz. A terítéket 2 m3-es locsolóautóból pumpált vízzel hidratálták. A vízkezelést kétszer, 30 perces időközzel, napközben végezték.

Mivel a kivitelezés késő ősszel és tél elején is folyt, és a levegőhőmérséklet éjszaka fagypont alá csökkenhetett, a kötés hideg miatti lassulásával kellett számolni. Ennek megelőzésére, a kötés optimalizálása érdekében az újonnan vízkezelt terítéket közvetlenül a hidratálás után fekete fóliával takarták be. A fólia szigetelőrétegként hozzájárult a fagyás hatásának minimalizálásához. A fóliát legalább egy napig a terítéken hagyták, szél ellen nehezékekkel rögzítették.

A munkát összességében hozzávetőlegesen 4 hónap alatt végezték el. A kivitelezés 2022. december közepétől 2023. február közepéig, főképpen az időjárási körülmények miatt szünetelt. A földmunkák és egyéb építési munkák mellett átlagosan hetente 2 napon, napi 8 órában végezték a CCX-M™-mel a kivitelezést. Ezeken a napokon átlagosan 7 tekercs (665m²) CCX-M™ anyagot terítettek.

A levezető meder M31 ikeráterszétől induló árokfordítási kezdő szakasza
A levezető meder M31 ikeráterszétől induló árokfordítási kezdő szakasza
CCX-M vízelvezető mederburkolás-011
A meder vége a Kis-Rákos-patakhoz érve
CCX-M vízelvezető mederburkolás-011
Keresztszelvény méretváltozás
CCX-M vízelvezető mederburkolás-012
Tekercsvégek felhasználásával is burkolt mederszakasz
CCX-M vízelvezető mederburkolás-012
Anyagfelhasználás optimalizáláshoz tortaszelet (trapéz) alakú darab kivágása
CCX-M vízelvezető mederburkolás-013
Trapéz alakú darabokkal burkolt 90º-os kanyarszakasz
CCX-M vízelvezető mederburkolás-013
CCX-M™-mel burkolt hordalékfogó
Hordalékfogó télen, befagyva
Hordalékfogó télen, befagyva
CCX-M vízelvezető mederburkolás-016
CCX-M™ lezárása áteresz homlokfalán
CCX-M vízelvezető mederburkolás-016
CCX-M™ lezárása áteresz homlokfalán
CCX-M™-el burkolt energiatörők
CCX-M™-mel burkolt energiatörők
CCX-M™-el burkolt energiatörők és gabionok
CCX-M™-mel burkolt energiatörők és gabionok

Projektösszefoglaló

  • Alkalmazott termék: CCX-MAT (CCX-M™) Nagytekercsek
  • Felhasznált mennyiség: 16.000 m2
  • Kivitelező: KM Építő Kft.

*Geosynthetic Cementitious Composite Mat / Cementtel töltött geoszintetikus kompozit

74 / 100
SoDeGo Consulting
1132 Budapest, Visegrádi u. 86/a
+36 30 330 8785
Kapcsolódó hírek és ismertetők