M6-os autópálya záró szakaszának kivitelezése is tartogatott szakmai érdekességeket: a mérete és íves kialakítása miatt is rendhagyó, felül tölcsér alakban kiszélesedő vadátjáró híd kivitelezéséhez is a Meva zsalurendszereit használta a kivitelező. A munkálatok során a pontosságra, a gyorsaságra, a magas minőségre és a megfelelő munkavédelemre is figyelni kellett. Olvassa el, milyen kihívásokkal nézett szembe a kivitelező!
Különleges látványt nyújt és szerkezeti kialakításában is innovatív megoldást jelent az M6-os autópálya országhatárig tartó szakaszán kialakított vadátjáró. A STRABAG és Duna Aszfalt konzorciuma Bóly és a horvát határ melletti Ivánvárda közötti 20 kilométeres útszakaszon 3 különböző szintű csomópontot, 7 aluljárót, valamint több jelentős műtárgyat is megépített. Ezek tervezett költsége mintegy nettó 88,6 milliárd forint volt, az út forgalomba helyezése 2024. I. negyedévében várható.
A beruházás egyik érdekessége a Lippó településtől néhány száz méterre délre épülő, a főpálya felett a MEVA zsalurendszereinek felhasználásával készülő vadátjáró. A mérete és íves kialakítása miatt is különleges látványt nyújtó műtárgy tervezésére a FŐMTERV Zrt. kapott megbízást, a híd kivitelezését pedig a Lupex Kft. végezte. A szakkivitelező cégek a különleges ívű vadátjáró megépítéséhez, a hídfők és szárnyfalak függőleges zsaluzatához a MEVA AluStar falzsaluját, a monolit vasbeton pályalemez biztonságos alátámasztásához pedig a MEVA MT60 állványzatát alkalmazták.
A híd különlegessége kiszélesedő tölcsér alakja
A hídpálya függőleges értelemben lekerekítő ívben fekszik, így a híd elején 200 méteres homorú ívű, a közepén 69,11 méteres sugarú domború lekerekítő ívű, majd ismét 200 méteres homorú ívű kialakítású. A műtárgy felszerkezeti hossza 47,20 méter, a támaszközei 2×23 méteresek, a felszerkezet szélessége pedig a 40 méter hasznos szélességet figyelembe véve 47,28 méteres.
A Lupex Kft. munkájára közismerten jellemző az épített vasbeton szerkezetek magas minősége, ami ezúttal is fontos szempont volt. Többek között ezért is a hídfők és szárnyfalak zsaluzásának előkészítésekor a választás ismét az AluStar falzsalura esett, amelynek alaptartozékaként szolgáló MEVA műanyag zsaluhéj biztosította a szép betonfelületeket. A pályalemez látszó betonfelülete új 3S zsaluhéjak alkalmazásával készült. Természeten nem ez volt az első MEVÁ-val való együttműködés és a zsalurendszer alkalmazásában is gyakorlott a cég.
Szász Sándor, a Lupex Kft. ügyvezetője és cégtulajdonosa kiemelte, hogy ugyan jelentős referenciákkal rendelkeznek, de az országban egyedülálló kialakítású műtárgy kivitelezése során értékes tapasztalatokkal is gazdagodtak. A cég teljesítményére jellemző minőség egyi kulcsa ezúttal is a MEVA AluStar alkalmazása volt, amellyel a mintegy 600 köbméternyi hídfő betonozása készült.
A gyorsaság és a biztonság
A pályalemez kivitelezéshez használt MT60-as állványzat építése Oláh Zoltán, a MEVA értékesítő mérnöke által készített zsaluzási tervek alapján történt. A tervezési folyamat során azt sem lehetett figyelmen kívül hagyni, hogy a híd íves belső felületét is le kell követni az alátámasztó állványzattal, így a pályalemez súlyából adódó terhek felvételén túl az állványzat fejorsóit is a megfelelő módon kellett beállítaniuk a szakembereknek.
A munka szakszerűségén, minőségén és biztonságán túl az MT60 állványtornyok könnyű és gyors szerelhetősége ahhoz is hozzájárult, hogy a műtárgy határidőre elkészülhessen. A munkálatok során ugyanis nem csak a pontosságra és a gyorsaságra, de a megfelelő munkavédelemre is fokozottan oda kellett figyelni. Az MT60-as állvány minden kereteleme integrált létrával rendelkezik, így a nagy magasságú tornyok biztonságosan használhatóak az összeépítésük vagy bontásuk során.