Meva zsaluk az M6 völgyhídjának kivitelezésén

2023.10.17.

Az egyik leglátványos pontjához ért az M6-os autópálya országhatárig tartó, Bóly-Ivánvárda közötti 20 km hosszú szakaszának építése. Ez a Majsi-vízfolyást átívelő völgyhíd, amely különleges formájú szerkezeteinek kialakításához a Meva többféle zsaluját is hadrendbe állította a generálkivitelező.

Meva zsaluk az M6 völgyhídján

A NIF Zrt. megbízásából folyó beruházás befejező szakaszán 3 csomópont és több érdekes műtárgy is épül a Strabag és a Duna Aszfalt konzorciumának irányításával. A leglátványosabbak ezek között a Villány-Mohács vasútszakaszon, a Majsi-vízfolyás és a Szilvás-patak feletti vadátjáróval kombinált völgyhidak együttese.

A különleges formájú műtárgyak kialakításához, a hídpillérek kivitelezéséhez a Meva különböző zsalurendszereit vonultatta fel, amelyek alkalmazását a cég szakértőiből és a STRABAG mérnökeiből álló team szoros és konstruktív együttműködés során határozata meg. Streleczki János, a Meva értékesítő mérnöke szerint a pillérek keresztmetszetére illesztett zsaluzat megtervezése jelentette a projekt egyik legkomolyabb kihívását, amihez a Meva nagy teherbíró képességű Mammut 350 zsaluelemeire volt szükség. Az íves felületek kivitelezéséhez a Radius zsaluelemeket vetették be, amire a híd propellerszerű formájának kialakításához volt főként szükség, de ez tette azt is lehetővé, hogy mindössze néhány elem egyedi legyártása vált szükségessé. A helyenként 14 méteres magasságot is elérő pillérek építése 7 méter magas ütemekkel, MT60-as állványrendszer alátámasztással rendkívül gyorsan készülhetett el. A 3D programmal készített háromdimenziós zsaluzási tervek alapján összeállított Meva rendszerelemekkel a pillérek építése tartotta az elvárt, gyors ütemet.

Meva zsaluk az M6 völgyhídján

A kivitelezéshez a hídpillérek egyedi formájához illeszkedő állványzatra is szükség volt. A műtárgy fejgerendáinak geometriáját sem a szokványos kialakítással tervezték: azok alsó síkja a híd ellipszis görbéjét követte, aminek tengelye nem fut párhuzamosan a vízszintes síkkal. A feladat megoldásához a MEVA MEP állványzatát, annak is változatos elemválasztékát használták, ami nagy magasságban is nagyfokú stabilitást biztosított. Ezek könnyen lekövethetővé tették a pillérek egyedi formáját, vagy éppen az egyediséget tovább bonyolító beharapás kivitelezését.

Meva zsaluk az M6 völgyhídján

A munkát tovább bonyolította, hogy a rendszer tornyait a gyakorlattól eltérő módon, nem egy vízszintes munkaszint kialakítására kellett beállítani, hanem a fejgerenda alsó ellipszisének dőlésszögéhez igazodva.

A görbület kialakítását a viszonylag kicsi sugár és az áthatási felületek pontos lekövetésének szükségessége is nehezítette, ami miatt több ponton, a tartó mentén a zsaluhéjak vastagságát is változtatni kellett. A hídfő zsaluzása után ez persze már nem bizonyult komplikált feladatnak.

Meva zsaluk az M6 völgyhídján

Az állványok pontos elhelyezésében a REVIT 3D tervezőprogrammal szerkesztett digitális tervek is segítették a kivitelezőket. A REVIT 3D programmal készített háromdimenziós zsaluzási tervek egyik előnye, hogy a bonyolultabb hídfőgeometria is megvalósítható és a kivitelezésekor jól átlátható. Emellett a tervek gyorsan készülnek, digitálisan is bármikor rendelkezésre állnak, akár az építkezés helyszínén elővéve is támogatják a munkát.

A hídfő vasbeton szerkezeteinek építése az akár 100kN/m2 frissbetonnyomás-felvevő képességgel rendelkező Mammut 350 falzsaluzattal történt. Ez a nagy teljesítményű és sokféle elemméretben elérhető, robusztus zsalu gyors bedolgozási lehetőséget kínál, valamint nagy felületének és gyors összeszerelhetőségének köszönhetően a hídfő építéséhez is optimális megoldás volt.

80 / 100
MEVA Zsalurendszerek Zrt.
2120 Dunakeszi, Csörsz árok utca 10.
+36 1 2722222