Az Ecophon hisz abban, hogy az oktatás fontos és képes a világot a szó szoros értelmében jobbá tenni. Ugyanígy szilárdan hisz abban is, hogy az oktatási környezetből létfontosságú kizárni a zavaró és oda nem illő zajokat.
Képzeljük el, hogy javíthatjuk a tanulók jegyeit! Fokozhatjuk együttműködő képességüket és beszédük magabiztosságát. Felgyorsíthatjuk nehéz feladataik elvégzését. Ezek a kedvező hatások bizonyítottan elérhetőek pusztán az oktatási környezet akusztikai fejlesztésével. Egy kevésbé zavaró hangközegben könnyebbé válik a beszédértés, javul a kommunikáció és az összpontosítóképesség, valamint felgyorsul a problémamegoldás és csökken a stressz. Mindezekkel pozitív oktatási környezet alakítható ki, ahol a tanár és a diák is motiváltabb. Ennek lehetséges jövőbeli előnyei – hogy a diákok jobban felismerik saját ambícióikat – létfontosságúak.
A legtöbb osztályteremben az átlagos zajszint magasabb, mint egy játszótéren. A zaj jelentős részét teszik ki a tanárok és diákok hangjának utórezgései, amelyek késleltetett új zajként, különösen alacsony frekvencia esetén, egymást átfedve erősítik. Kutatások bizonyítják, hogy ez árt az egészségnek, a közérzetnek és a hatékonyságnak is. Az Ecophon által kínált megoldás kiemelkedően jól elnyeli az alacsony frekvenciájú hangokat, csökkentve utórezgésüket. Az Ecophon szabadalmazott tevékenységalapú akusztikai tervezési modelljével – a fizikai jellemzők és felhasználási mód alapján – meghatározható a legjobb konfiguráció bármely oktatási helyiség akusztikai optimalizálásához. A tanárok és diákok a zajcsökkentés minden újabb lépése után halkabban és kevesebb erőfeszítéssel kommunikálnak. A csendesítési folyamat önerősítő, fokozza a párbeszéd hatékonyságát, elősegíti a csoportmunkát és a kényelmesebb tanítást és fejlődést.
Tények a zaj hatásairól
- Az utórezgési idő csökkentése egy helyiségben jelentősen mérsékli a diákok által érzékelt zajszintet, csökkentve annak zavaró hatását. A gyerekek a tanár tevékenységét is sokkal kedvezőbben fogadják rövidebb utórezgési idő esetén.
- 64 db a legtöbb osztályterem átlagos háttérzaja
- Egy „A” osztályú akusztikai kezelés mellett a tanár szívritmusa akár percenként akár 10-zel csökkenhet.
- A jobb akusztika hatásai különösen jól érvényesülnek a diákok csoportmunkájakor. Hagyományos oktatás esetén az akusztikai felújítás akár 6 dB zajszintcsökkenést eredményezhet. Az eredmény még kedvezőbb, amikor a gyerekek csoportos órai munkát végeznek, mert ilyen esetben a háttérzaj már 13 dB csökkenést mutatott
- A jó akusztika beszédérthetőségre gyakorolt hatása több mint 35%
- Ha az osztálytermek kialakítása követi a bevált akusztikai ajánlásokat, akkor a tanár beszélhet halkabban, mert úgy is hallani fogják a lecsökkent háttérzaj mellett. További hatás, hogy a gyerekek is halkabban beszélnek a teremben (fordított Lombard-hatás: a Lombard-hatás az, amikor rossz akusztikus környezetben a zajszint még tovább növekszik az egymást túlkiabáló emberek miatt. Az így megnövekedett háttérzajban pedig az emberek ismét csak egyre hangosabban próbálnak beszélni a többiekhez képest. A folyamat önmagát erősíti.)
A korszerű oktatás alapeleme az esélyegyenlőség
Mindenkinek kijár a tanulás lehetősége. Egyesek azonban érzékenyebbek a környezeti zajokra: rosszabbul hallják és értik a beszédet, kevésbé tudnak részt venni a tevékenységben. Nem tudják képességük legjavát nyújtani, különösen eleve speciális hallási, kommunikációs és tanulási igényű diákok esetén. Az Ecophon megoldásai segíthetnek az utasítások háttérzaj melletti jobb meghallásában, a tanterem akusztikájának optimalizálásával csökkentik a stresszt és a félreértéseket, fokozzák a motiváltságot, segítik a tanulást és a tanárokkal való kommunikációt.
- A zaj a speciális igényűeket zavarja leginkább
- A különösen érzékeny diákok osztályzatai egy zajos környezetben jelentősen leromlanak
- Valószínű, hogy minden osztályba több sajátos nevelési igényű (SNI) tanuló is jár
- Az SNI tanulókra érvényes ajánlás szerinti zajszint és utórezgési idő szint betartása minden más diák számára is előnyt jelent
Ecophon megoldások
Akusztikus mennyezet
A zajszint a leghatékonyabban akusztikus mennyezettel csökkenthető, és így jöhet létre olyan hangkörnyezet, amely a közérzetet és az eredményességet is fokozza. Az Ecophon Master™ ideális oktatási intézmények számára. A Master változatos peremkialakítást és olyan Akutex™ FT felületet kínál, amely exkluzív küllemet és érzületet biztosít. Jól kombinálható és összeillik az olyan további megoldásokkal, mint a Focus, a Combison és a Solo.
Akusztikus falak
Akusztikus mennyezettel kiegészítve az Ecophon Akusto™ fali hangelnyelők optimális oktatási hangkörnyezetet biztosítanak az iskolákban. Az oktatási intézményekben fontos a mély hangokra is gondolni, ezért az Ecophon erre is kifejlesztett egy fali megoldást, a speciális Akusto™ Wall C Extra Bass rendszert.
A mély hangok problémája
Az oktatási intézmények akusztikai optimalizálásában az alacsony frekvenciájú hangok jelentik a legnagyobb gondot. Egy oktatási környezetben sokféleképpen képződhetnek problémás, alacsony frekvenciás zajok – ventilátorok, beszédhang, elhúzott székek, járkálás és forgalom miatt – és ezek a falakon is jól áthallatszanak. A probléma az, hogy a mély hangok kevésbé gyengülnek. Ezek kevésbé hallhatóvá teszik a magas hangokat, amelyek pedig a beszédhang nagy részét képviselik a mássalhangzók formájában. Ez rosszabb beszédértést okoz, ami fiatalabb gyerekeknél a nagyobb gond, mert az ő hallásuk még nem alakult ki, de a speciális hallási és kommunikációs igényű (SHCN) diákokat is zavarja, akik sok osztályban megtalálhatók. Speciális hallási igénytől függetlenül az alacsony frekvenciájú hangok bármely gyermek hallását és beszédértését ronthatja, ezért érdemes a legérzékenyebbekre tervezni.
Ecophon megoldások
Az Ecophon Master™ Rigid kifejezetten tantermekhez készült, ahol a beszédértéshez létfontosságú a jó akusztika. Más Master termékekhez hasonlóan ez is jól kombinálható a kifejezetten mély hangokat elnyelő Ecophon Extra Bass rendszerrel. Az Akusto™ Wall C Extra Bass egy speciális fali hangelnyelő, amely az alacsony frekvenciákat is hatékonyan csillapítja. Alkalmazásával javul a beszédértés, minden frekvencián csökken a zaj, és végeredményben esélyegyenlőséget biztosít ott, ahol ez a legfontosabb – az oktatásban.
Akusztikai megoldások nehéz körülmények között
A szigorú mechanikai követelményeknek nem kell gyenge akusztikával együtt járniuk. Az Ecophon Super G™ erőteljes hangelnyelést biztosít nehéz körülmények között. Válassza a Super G rendszert az iskolai folyosókhoz, sportcsarnokokhoz és más olyan környezetekhez, ahol fennáll a mechanikai igénybevétel veszélye! A masszív rendszer kis tömegének köszönhetően könnyen szállítható és telepíthető. Bevizsgálásakor az összes Ecophon Super G termék 1A–3A besorolást kapott.
(Besorolás: 1A: nagy igénybevételű sportlétesítmények, pl. kézilabda- és teniszpályák. 2A: Kisebb erőhatású labdajátékokra (röplabda és softball) szolgáló helyek. 3A: Kisebb ütésállóságot igénylő épületrészek, például iskolai vagy bölcsődei folyosók.)
Esettanulmány: iskolai ebédlő akusztikus álmennyezet beépítése előtt és után
A videókon bemutatott ebédlőben mérték a zajszintet és az utózengési időt akusztikai burkolatok nélkül és akusztikus álmennyezet beépítése után.
Akusztikai burkolatok nélkül
- Utózengési idő T= 3,5 s
- Zajszint (30 gyermek) LpAeq = 82 dB
Akusztikus álmennyezet beépítése után
- Utózengési idő T = 0,9 s
- Zajszint(40 gyermek) LpAeq = 70 dB
ΔL = 82-70 = 12 dB: a zajszint 12dB-lel csökkent.