Beton útburkolat másképp – hengerelve

Korunkban egyre jelentősebb problémát jelentenek a környezetünkre ható negatív hatások. A klímaváltozás, ökológiai lábnyomunk növekedése súlyos következményekkel járhatnak. Az utak építése során világszerte aggályosnak tartják a károsanyag-kibocsátás mértékét, éppen ezért felelős és összetett kérdés a megfelelő burkolattípus megválasztása.

útépítésHazánkban hosszú idő óta alapvetően és hagyományosan aszfalt útburkolatok épültek, épülnek. A régmúlt betonútjai nem tudták igazolni a tőlük várt eredményeket. Napjainkra azonban új kutatások eredményeként meg lehetett fogalmazni a betonburkolatokhoz alkalmazható legkedvezőbb anyagok tulajdonságait, összetételét, követelményeit. Hosszú szünet után 2005-ben forgalomba helyezték az M0 majdnem 13 km hosszúságú betonburkolatú szakaszát, mely azóta is bizonyítja létjogosultságát.

A közelmúltbeli eredmény mellett is az mondható el, hogy Magyarországon túlnyomórészt aszfaltburkolatokkal találkozhatunk. Ennek oka – a betonburkolatokkal szembeni bizalmatlanságon felül – az is lehet, hogy a jelenlegi előírások, gyakorlat szerinti betonburkolat építése költségesebb és időigényesebb, mint az aszfaltburkolatoké. A hazai szemlélet szerint emiatt további elemzésre nem is kerül sor. Környezetvédelmi szempontból egyes tanulmányok az aszfaltburkolatokat tartják előnyösebbnek, más munkák a betonburkolatokról állítják ugyanezt. A kérdés összetettsége okán (milyen szempontokat, időtartamot, útkategóriát stb. veszünk figyelembe) nehéz objektív kijelentéseket tenni erről.

A Readymix Hungária Kft. néhány évvel ezelőtt – a külföldi alkalmazások értékeléseit figyelve – új projektet indított. Fejlesztésének célja, hogy olyan útburkolat-építési technológiát és az alkalmazásához szükséges termékeket alakítson ki hazánkban is, mellyel tartósabb és fenntarthatóbb utak épülhetnek, kisebb környezeti terhelést előrevetítve. A hagyományos technológiához használt beton összetételének módosításával az eddigiektől eltérő módú, aszfaltfinisheres terítéssel és hengeres tömörítéssel történő építés érhető el, akár gyorsabban és kisebb költséggel. Az országos lefedettséggel bíró betongyártó cég az előbbieknek megfelelően – a Közlekedéstudományi Intézet közreműködésével – sikeresen dolgozta ki a HBB (Hengerelt Beton Burkolat) típusjellel ellátott hengerelt betonburkolat típust.

A burkolat – mely vízzáró, fagyálló, só- és kopásálló, nagy szilárdságú – alkalmazható önkormányzati, alacsonyabb forgalmi terhelési osztályú utak, mezőgazdasági, erdészeti utak, kerékpárutak, ipari terek, tárolóterek, parkolók, kikötők burkolataként. Megfelelőségét Nemzeti Műszaki Értékelés igazolja, hasonlóan alkalmazható az Útügyi Műszaki Előírásokban szereplő pályaburkolati betonokhoz (CP).

A kísérleti fázisban lévő projekt kapcsán a Readymix Hungária Kft. örömmel számol be legutóbbi burkolatépítéséről képekben. A Kaposvár melletti Deseda tónál 700 m hosszon 3,0 m szélességű pálya épült – próbaszakaszokon szerzett tapasztalatok, vizsgálatok alapján – 12,0 cm vastagsággal, kerékpárútként is funkcionáló erdészeti útként. A csodás környezetben elvégzett munka gyümölcseként további erdészeti útépítések kerülhetnek kilátásba. Továbbra is folynak a fejlesztések, keresve az utat a hengerelt betonburkolat számára.

A megvalósult beruházással illetve technológiával kapcsolatos további információ:
Palatinus Miklós (06-30-480-7536)


TOVÁBBI INFORMÁCIÓÉRT KATTINTSON IDE!

Információ kérése:

Beton útburkolat másképp – hengerelve