A Budapesti Német Iskola sikeresen működő, színvonalas, jó nevű oktatási intézménnyé nőtte ki magát huszonnégy éves fennállása alatt. Az bővítés előtt meglévő épületegyüttest a Scheffler + Partner Építésziroda és irodánk, a Bánáti Hartvig Építésziroda tervezte, 2001-ben adta át Joschka Fischer akkori német külügyminiszter.
A nagy érdeklődés miatt szükségessé váló bővítés érdekében az intézmény üzemeltetője, a Budapesti Német Iskola Alapítvány 2015-ben meghívásos pályázatot írt ki az általános iskolai és gimnáziumi férőhelyeik bővítésre, melyet irodánk nyert meg. 2015 szeptemberben megkezdtük a tervezést.
A tervezési koncepció a következő négy alapelv érvényesítésével állt össze:
1.) A létesítmény végleges állapotában egyetlen egységes kompozíciót alkosson, kifejezve az iskola szervezeti, intézményi és ideológiai egységét.
2.) Az új épületrészek és a műemlék épület Vadászház szerves funkcionális kapcsolatokkal csatlakozzanak régihez megteremtve a meglévő infrastruktúrák közös használatának lehetőségét.
3.) Az új épületrészek finom utalásokkal váljanak el a régitől, átvéve annak karakterét, de anyaghasználatában, részleteiben elszakadva attól.
4.) Az új épülettömeg alaprajza nagyméretű napórát formál. A 12 órára beosztott óraszámlap rímel a 12 osztályos képzésre, az idő múlása, az árnyék haladása pedig a diákok évről évre történő vándorlására osztályteremről osztályteremre az érettségi felé.
A szabálytalan alakú, négy utca által határolt harminchétezer négyzetméteres telek a XII. kerületben a Svábhegy keleti lejtőjén fekszik. A telken értékes faállomány található, mely részben a századforduló idején telepített park maradványa.
A főépület a bővítés előtt körgyűrű formában a telek meredek széléhez igazodott és folyamatosan követte a szintvonalakat. A völgyoldalon üvegezett, különféle szélességű iskolautca az épületegyüttes minden részét egybefogta, és kilátást biztosított a városra.
Az iskola közlekedési csomópontja, agórája a kétszintes bejárati csarnok, amely a Csipke úti főbejárathoz igazodik. Körbeveszi a könyvtár, a színházterem, az igazgatási szárny, a gondnoki szoba és a büfé. Innen a gimnázium minden része fedetten és akadálymentesen elérhető a tornateremtől a rajzteremig. A nagy tömegű épületrészek, mint a tornacsarnok és a színházterem részben a tereplépcsőbe kerültek, ezáltal látványuk és helyzetük illeszkedik a hegyoldalba.
A telken a gimnázium által használt épületen kívül egy múlt század fordulóján épült fővárosi védelem alatt álló ún. vadászház található. A mintegy 110 éve épült, kétszintes épület magas lábazattal készült. A világos színűre festett, vakolt homlokzatfelületet neoklasszicista hatású, kőoromzatok és kváderes élképzés tagolja.
A többszöri rá- és átépítések miatt az eredeti épülettömeg már nem érvényesül.
Az épület fővárosi védelem alatt áll a 2000-ben az iskola épületeinek építésével felújításra került. A bővítés előtt a négyosztályos általános iskola használta, a bővítés után a jelenlegi funkciók nagyrészt átköltöztek az új szárnyakba.
A bővítmény a meglévő építmény formáját és közlekedőrendszerét folytatja a vadászházig. A telek adottságai lehetővé tették az eredeti forma szerves folytatását, továbbépítését. A terep sajátosságait kihasználva az első emeleti osztálytermek szintjén fogtuk össze a gimnázium és az általános iskola tereit a meglévő széles, világos folyosó folytatásával, melyen jelen időben egyrészt közlekednek, másrészt a diákok a kisiskolás kortól az érettségiig juthatnak el, az időbeli haladást térbeli allegóriává teljesítve.
Az új szárny formaképzésében és szerkesztési elveiben is követi a már meglévő épület struktúráját, karakteres megoldásait, ugyanakkor anyaghasználatában szándékosan eltér attól. Míg a meglévő homlokzaton kiemelt jelentőséggel bír a természetes faburkolat, addig az új épületrész – tűzvédelmi és karbantartási szempontoknak is megfelelően – elegáns szálcement burkolatot kapott. A meglévő épületen az árnyékoló szerkezetek fából, a bővítményen alumíniumból készültek. A belső terek kialakításában a fa használata mellett nagyobb hangsúlyt kaptak a színes felületek és játékos megoldások.
Az általános iskola, és egyben a megújult intézmény új kültéri találkozó helye és rendezvénytere a leendő tornaterem tetejére kerül. Megközelítésére a meglévő épület mellett és az átkötő szárny alatt egy átjárót alakítottunk ki. Az általános iskola hangsúlyos főbejáratot kap az átjáró mellett. Az alsó tagozatos termek a földszinten és az emeleten helyezkednek el. A környezeti adottságok és a Vadászház pozíciója miatt az általános iskola alaprajzi rendszere módosul a gimnázium struktúrájához képest.
Széles középfolyosóra szerveződik, melynek közepére helyeztük el a liftet és a szociális blokkokat, míg a tantermek, szaktermek a belső és a külső íven sorakoznak. A bejárattal szemben lévő lépcsőház köti össze a két iskolai szintet a -1. szinten található menzával, valamint a 2. ütemben megépülő tornaterem szintjeivel. Ebben az épületszárnyban is létesül akadálymentes felvonó, amely valamennyi szintet összeköti.
A bővítés megtervezésekor igyekeztünk a meglévő épületet nem csak funkcionalitásában, tömegalakításában, szerkezetében folytatni, hanem szellemiségében, kommunikációjában, üzenetében is. A meglévő épületet mind a diákok, mind a tanárok, mind a szülők hamar befogadták, megszerették. Nem történt ez másként a bővítménnyel sem, azt remélhetjük tehát, hogy igyekezetünket siker koronázta.