A Budapest és Budakalász határán épülő műtárgy a Dunán és a Barát-patakon akár egyidőben levonuló árvizet is képes kezelni. Kivitelezése során a különleges zsaluzási feladatokhoz a MEVA zsalurendszereit használták.
A folyótorkolatot és a környezetét is fejlesztő beruházás eredményeként elkészült árvízkapu a Dunán és a patakon levonuló árvizet is tudja majd kezelni, akár egyszerre. A projekt további hozadéka az a 4 méter széles üzemi híd, amely a kerékpáros forgalomnak kedvez majd.
A beruházás fő eleme mégis az a kétnyílású árvízvédelmi torkolati műtárgy, amely nem engedi visszaduzzadni a Duna vizét a patak medrébe, és szükség esetén a beépített szivattyúk a patak vizének a folyóba történő átemelését is biztosítják. Az árvízkapu 1,5 méterrel a mértékadó árvízszint (MÁSZ) felett épül.
A projekt eredménye, hogy a Budakalászi- és Csillaghegyi-öblözet egységes védelme érdekében kapcsolatot teremt a budakalászi és a pünkösdfürdői árvízvédelmi védvonalak között.
A fő torkolati műtárgy mellett a projekt részeként létesülő szivattyútelepek nyílásonként 2+4 darab beépített szivattyút és 3 darab tartalék szivattyúhelyet biztosítanak. A kerékpáros forgalomnak kedvező üzemi hídon túl, az automata uszadékfogó gerebeket is elhelyeznek a felvízi oldalon, és a patak felvizén egy lapvízmércét, a patak alvízi oldalán egy távjelzős vízmércét is elhelyeznek.
Döntő fontosságú volt a betontechnológia
A négy egységből álló műtárgy építése során meghatározó tényező volt a nem hétköznapi építési mód, a vasbeton szerkezet geometriája és a szerkezetek mérete is. Emellett a megfelelő betontechnológia több szempontól is fontos szerepet töltött be, így más tényezők mellett szükséges volt az elkészült árvízkapu garantált vízzáróságát is körültekintően vizsgálni.
A kívánt végeredmény eléréséhez kulcskérdésnek bizonyult a megfelelő betontechnológia és az igénybevételhez, valamint a feladat bonyolultságához alkalmazkodó zsalutechnológia is. A MEVA rendszerei közül a Mammut falzsaluzatot, az íves végű terelőfalakhoz a Circo körpillér zsalut használták, de a MevaFlex födémzsaluzat és mobil vasszerelő állványzat is megjelent az építkezésen.
Középpontban a garantált vízzáróság
A funkcióból adódóan a műtárgy víztartási próbája különleges feladat volt.
További érdekesség, hogy a közbenső födém alatti falak bonyolult geometriájuk miatt sok, helyszínen gyártott kizárással, betéttel és speciális zsalurendszerek készültek. A 6-8 méter magas falak állóvasait toldás nélkül szerelték, így a falakat szimpla zsaluzattal, munkaállványról építették.
Extra körülmény volt, hogy a műtárgy nehezen megközelíthető terepen, szádlemezes munkatér-határolással a patak medrében épült. A műtárgy víztartási próbája is különleges módon zajlott. Miközben a felső szinteken folyt a szerkezetépítés, az alsó vízterekben különböző ütemekben, traktusonként tesztelték a szerkezetet.
A kulcsfontosságú árvízvédelmi fejlesztés a KEHOP keretében megvalósult projekt volt Budapest III. kerülete és Budakalász közigazgatási határát képező Barát-patak torkolatánál. A kivitelezést a konzorciumot vezető Országos Vízügyi Főigazgatóság a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatósággal közösen hajtotta végre, a beruházás generálkivitelezője az Aqua-General Kft. A folyamatban a PM-art deco Kft. mint alvállalkozó vett részt, a szerkezetépítési feladatokat a CLC-Construct Kft. látta el. A vasbeton műtárgy zsaluzási feladatainak tervezésében és a szükséges zsaluanyag szállításában a MEVA Zsalurendszerek Zrt. volt partner.
További információ a Meva termékeiről