A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Nagyar Luby-kastély műemlék kastélymúzeuma, történelmi rózsakertje és pálmaháza alkotta épületegyüttese 2016-ban bővült a szomszédos telek, illetve házas ingatlan megvásárlásával és hozzácsatolásával, a megnövekedett kiszolgáló és vendéglakás funkciók ellátására. A kilencvenes években épült családi ház megjelenése miatt nem illeszkedett a Luby kastélyprogram mára széles körben elismert, rangos minőségéhez. Ez építészeti beavatkozást tett szükségessé mind sematikus karakterét, mind gyenge épületenergetikai paramétereit illetően. Lebontásának vagy átépítésének a szándéka nem merült fel, a megbízott építészre az utólagos hőszigetelés és homlokzatképzés megtervezésének feladata hárult. A legkézenfekvőbbnek tűnő kontakt hőszigetelési rendszert kizárta a megbízó, és a feladat megoldását a kastélypark tervezőjének fantáziájára bízta. A tervezési koncepció az olcsó alapanyagokból, félkész termékekből, ugyanakkor hozzáadott magas szellemi értékkel és aprólékos munkaráfordítással létrehozott szokatlan és figyelemfelkeltő végeredményt tűzte ki célul. Mindennek eredményeként az épület távolról a „mintha be sem fejezték volna” látszatát kelti, közelebbről viszont az igényes részletképzéssel hívja fel magára a figyelmet.
A táblás burkolat vízszintes sorolására, valamint az indító és zárósor szegésére az osztrák Blecha Kft. 25x30x23x3 mm extrudált alumínium Z szelvényét építették be. A mértani pontosságú csavarkiosztást a holland Van Roji Fasteners kft. DVP-EF-51N típusú, horganyzott felületkezelésű, domborított tányéralátétjei teszik hangsúlyos grafikai elemmé. A sematikus burkolatkiosztás monotonitását a tervezett szabásminta szerinti egy darab ferde vágás, az alumínium sorolók és a váltakozó színű táblák lépcsős eltolása ellensúlyozzák. Az utólagos homlokzatburkolat a konzultációk eredményeképpen több változtatáson is átesett a kivitelezés alatt. Az eredetileg négy színre hangolt kiosztás soknak bizonyult, mivel a „készen kapott”, viszonylag kis ház arányaihoz túldimenzionáltnak tűnhetett. Emiatt a színek száma kettőre csökkent. A végezetül választott fehér-szürke táblák kombinációjával, valamint a szolid csavaralátétekkel létrehozott homlokzat némiképpen harmonizál az udvari térkő mintázatával, a látogatók az első rácsodálkozás után általában kedvezően ítélik meg a létrejött felületet.
(A cikk Sajó Imre építőművész, vezető tervező műleírásának felhasználásával készült) |