Guruló (majdnem) passzív házak a vasútnál

hőszigetelés

A vasúti pályaépítésben, pályakarbantartásban általános gyakorlat, hogy a kivitelezést végző szakemberek hetekre, hónapokra „kiköltöznek” a munkahelyre. Változó a munkahely, így folyamatosan költözni kell a munkát végzők kiszolgálását biztosító iroda-szállás-raktár komplexumnak is. Erre a célra speciális, az igények szerint átalakított vagonokat használnak, amelyek nappal irodák és raktárak, éjszaka pedig szállást nyújtanak a munkát végzőknek.

Az elhasználódott, korszerűtlen vagonok felújítása során kiemelt szempont lett a vagonok hőszigetelése. Ez egyrészt a használók komfortérzete miatt, másrészt pedig a használat sajátosságai miatt fontos. A különböző helyszíneken eltérő a rendelkezésre álló villamos teljesítmény, amiből az összes igényt ki kell elégíteni. A kocsik hűtés-fűtésére elhasznált energia mennyisége – mint a lakóépületeknél is – jelentős mértékű a teljes felhasználáson belül, így a beépített szigetelés hatékonysága elsőrendű fontosságú.

A hőszigetelő anyag választásának főbb szempontjai voltak, hogy 10 cm szerkezeti vastagság mellett maximális hőszigetelő képességgel rendelkezzen, könnyen beépíthető legyen, ne tartalmazzon az egészségre káros anyagot, a változó felületnagyságok mellett minimális, méginkább nulla hulladék keletkezzen. A relatíve kis légköbméterű helyiségekben kiemelt jelentőségű a dolgozók egészségvédelme, ezért a kiválasztott anyagok mindegyikének rendelkeznie kellett az Európában a lehető legmagasabbnak számító Indoor Air Quality (Beltéri Levegőminőség) szabvány Gold minősítésével. A választás a Knauf Insulation Classic 032 (λD=0,032 W/mK) ECOSE kötőanyagú, tekercses hőszigetelő anyagára esett.

hőszigetelés

hoszigeteles_3

Az első így készült vagonok már jól vizsgáztak a gyakorlatban. Nyári tesztidőszakban 1 hetes tartós 34-35 °C nappali hőmérséklet mellett a belső térben 26-27°C –t mértek a lezárt vagonokban, klímahasználat nélkül. Hidegben, -1°C külső hőmérséklet mellett a mindössze 1500 W teljesítményű fűtőtest a kb. 100 lm3-es helyiségben ½ óránként kb. 5 perces működéssel stabilan, egyenletesen tartotta a beállított 21°C-ot. Ezekkel az eredményekkel teljesültek az elektromos energia felhasználással kapcsolatos elvárások is. Az újabb kocsik tetőinél – mivel a hely engedi – már 16 cm vastag Classic 032 kerül beépítésre, hogy a maximumot lehessen kihozni egy olyan építési feladatból, ahol minimális, illetve csak korlátozott tér áll rendelkezésre.

A vagonok eltérő funkciójú helyiségei közötti válaszfalakba a jó hangszigetelő képességű, táblás, 50 mm vastagságú Ekoboard (AFr ≥ 5 kPa S/m2) anyag került, hogy a pihenés és a munka békés egymás mellett élése is biztosítható legyen. A kifejezetten jó szigetelési minőség a kiváló hővezetési tényezőjű szigetelőanyagnak és a szakszerű, jó minőségű beépítésnek köszönhető. Mind a hő-, mind pedig a hangszigetelés készítésénél kiemelten fontos az anyagok szoros illesztése, a hézagmentes beépítés, mivel az „ottfelejtett” hő- vagy hanghidak jelentősen rontják a végeredményt. A szigetelések pára elleni védelmét párazáró fólia biztosítja. A megrendelő igényei szerint a projektet a Módos Property Zrt. bonyolította, a tervezéstől a komplett kivitelezésig. Véleményük szerint a kiválasztott anyagok jól vizsgáztak: jó volt velük dolgozni, minimális volt a porképződés, az anyagok szagtalanok, könnyen vághatók illetve beépíthetők, nem roskadnak. A különböző tervezési szempontok optimális összehangolásával, jó minőségű, korszerű anyagok beépítésével sikerült egy új kocsi beszerzési árának töredékéből megvalósítani a projektet. A végeredmény magáért beszél, a Classic 032 és az Ekoboard szigetelőanyagok pedig láthatatlanul végzik a feladatukat, szolgálják a használókat a mindennapokban.

hőszigetelés

61 / 100
Knauf Insulation Kft.

Információ kérése:

Guruló (majdnem) passzív házak a vasútnál

2058 Budaörs, Gyár u. 2. Pf. 115.